Mindfulnesstrainingen

 

Life is what happens when you are busy making other plans - John Lennon

Mindfulnesstraining kan ingezet worden voor het verhogen van het lichaamsbewustzijn, ter vermindering van stress gerelateerde klachten, verbeteren van de bewegingskwaliteit, verminderen van piekeren, vermindering van chronische pijn en het op een andere manier leren omgaan met pijn, stress of angsten.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten die zowel individueel als in groepsverband aangeboden wordt. Dit kan gegeven worden binnen een fysiotherapeutische behandeling, indien daar een indicatie voor is, wat vergoedt kan worden door uw zorgverzekeraar. Daarnaast wordt de training ook particulier aangeboden. Bent u geïnteresseerd in wat mindfulness u kan bieden, zonder of met klachten, neem dan contact met me op. Ik zie deze training zelf als basisvaardigheden, zoals rijlessen, als gereedschap, waar je op bepaalde momenten                                                                 van je leven ontzettend veel aan kan hebben. Het heeft mij als mens in ieder geval erg verrijkt.

 

De inhoud van deze training neemt het beproefde format van de Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) als uitgangspunt. Ik maak voor deze specialisatie gebruik van een eigen website: www.demindfulfysiotherapeut.nl.  Op deze website kun je de teksten, oefeningen en MP3 mindfulness meditaties vinden die we tijdens de training/behandeling hebben toegepast of doorgenomen.

Mindfulnesstraining is niet zweverig, maar juist down to earth. De inhoud is internationaal wetenschappelijk onderzocht en werkzaam gebleken. Mindfulness is een manier om je gedachten, emoties, gedrag en lichaamssensaties neutraal te leren observeren, waardoor je automatische psychologische reacties op deze ervaringen verminderd wordt.

Bewezen effecten van Mindfulness Training (Kristeller, 2007):

Cognitief niveau
Meer bewust leven, betere concentratie, minder piekeren en oordelen.                                                                    

Fysiek (lichamelijk) niveau
Makkelijker kunnen ontspannen en loslaten, toegenomen lichaamsbewustzijn, verminderen van de pijn.

Emotioneel niveau
Minder reactief, meer bewust van emotionele patronen, meer gelijkmatig, meer positieve emoties.

Gedragsniveau
Minder impulsief, meer bewust van wijze van reageren, meer compassie voor anderen, deconditioneren

Relatie tot zelf en ander
Meer zelfbewust en zelfacceptatie, minder egogericht, meer verbonden met anderen, empathischer.

Mindfulnesstraining heeft een bewezen effect op het verlagen van de bloeddruk, het ervaren van (chronische) stress, het omgaan en ervaren van pijn, het versterkt het immuunsysyeem, mensen ervaren meer geluk en tevredenheid.

Ten aanzien van meditatie in het algemeen bestaan er nogal wat vooroordelen. Ik zal een aantal van die vooroordelen proberen weg te nemen:

Mindfulness meditatie is geen religie, maar gewoon mentale training.

Kleermakerszit is niet nodig. Op een stoel zittend, in de bus of lopend op het werk kan ook.

Het is waar dat mindfulness beoefenen tijd vraagt, maar het creëert ook tijd door vermindering van gevoelens van tijdsdruk.

Meditatie kan niet mislukken! Hoe moeizaam het ook verliep, het levert altijd trainingsrendement en inzicht op.

Meditatie maakt niet passief, maar zorgt dat je de werkelijkheid helder gaat zien en daardoor juist beter kan handelen.